De Oostvaardersplassen

geen Natuurgebied maar een Cultuurgebied.

Dat wat in de Oostvaardersplassen (OVP) zogenaamd natuur wordt genoemd is door een aantal mensen van Staatsbosbeheer (SBB) bedacht en gemaakt. De natuur zijn gang laten gang is in principe een prima uitgangspunt, als het ontstaan en de ontwikkeling daarvan maar door diezelfde natuur gebeurt. Een gebied dat is omheind met hekken is niet natuurlijk. Daarom zal het experiment in de OVP ook nooit lukken,  omdat het kunstmatig is aangelegd. Alle natuurlijke basiselementen, zoals migratie, regulatie, natuurlijke vijanden en aaseters ontbreken hier, op wat vossen, marters en zeearenden na. Daarom draait regulatie alleen maar op uithongeren en afschieten. Door het niet beheren van SBB in de laatste 20 jaar, is de populatie gegroeid tot een aantal dieren, wat ligt tussen de 4000 en 4500 dieren. Edelherten, Konikpaarden en Heckrunderen, waarvan de Edelherten (zo’n 3000) het meest vertegenwoordigd zijn. De OVP heeft een oppervlakte van 6000 ha, waarvan 2/3 water en riet en 1/3 waar de dieren op moeten leven. Nergens ter wereld leven deze drie rassen op alleen maar zeeklei. Hierdoor hebben de Konikpaarden een enorm gebrek aan koper. De oppervlakte is zo klein voor zoveel dieren ( een postzegel ) dat de OVP is verworden tot een kaal, triest en uitgewoond gebied. Waar van eind november tot half mei geen voedsel voor ze is te vinden. In deze tijd is bijvoeren verboden en worden bomen, planten en struiken door de enorme honger van de dieren aangevreten. Het gebied ademt in de winter een sfeer van ellende en dood. Het is naar onze mening ( Stichting Welzijn Grote Grazers ) de meest ernstige vorm van dierenmishandeling, het op grote schaal uithongeren van hulpeloze en opgesloten dieren, wat door de wetgever wordt getolereerd. Vanaf 2010 is een vroeg reactief beheer ingesteld en moeten de dieren tijdig worden afgeschoten, voordat ernstig lijden optreed. Na waarneming van de Stichting gebeurd dit afschieten veel te laat. De meeste dieren zijn al in een terminaal stadium en hebben weken lang enorm geleden, want honger bij dieren doet pijn. Als in april het gras weer begint te groeien, hebben de grote grazers nog steeds geen voedsel doordat de enorme hoeveelheid ganzen ongeveer een 30.000 alles wegvreten. Alleen in de zomermaanden kunnen de grote grazers  voldoende voedsel tot zich nemen, vooral door het Engelse Raar gras wat een enorme voedingswaarde heeft. Volgens SBB is de 20% vet die ze dan opbouwen voldoende om de 5 wintermaanden door te komen. Dit wordt tegengesproken door dierenartsen en deskundige, die zich bij de Stichting hebben aangesloten. De jonge dieren kunnen haast geen vet opbouwen en worden als eerste afgeschoten. Doordat de vrouwelijke dieren in de late herfst worden gedekt zijn er veel geboorten in het voorjaar tot in juni. Daardoor is er haast geen afname van de populatie. Het aantal wat sterft komt er ook weer bij. De winter van 2012 heeft aan 1500 dieren het leven gekost, daarvan is 12% ellendig verhongerd en de rest afgeschoten, maar veel te laat. De OVP is een mislukt project, wat met uw en mijn belastinggeld in stand wordt gehouden.

Cor Pot, bestuurslid Stichting Welzijn Grote Grazers